
Od beznaděje k naději.
04.12.2022
Švýcarský pedagog Adolphe Ferriére shrnul podmínky, za kterých jsme se vzdělávali a vzdělávájí naše děti následovně:
- "Dítě miluje přírodu: umístili jsme jej do uzavřených místností.
- Dítě má rádo, když je jeho činnost k užitku: způsobili jsme, že je bezúčelná.
- Rádo se pohybuje: donutili jsme jej být v klidu.
- Rádo se dotýká věcí: zapojili jsme pouze jeho mozek.
- Rádo používá své ruce: přichází do kontaktu s myšlenkami a názory.
- Rádo mluví: donutili jsme ho mlčet.
- Chtělo by přemýšlet a uvažovat: nutíme ho, aby se učilo zpaměti.
- Chtělo by hledat poznání a vědu: naservírovali jsme mu ji již kompletní.
- Chtělo by se nadchnout: vymysleli jsme tresty.
- A děti se tedy naučily to, co by se samy nenaučily: naučily se zatajovat, naučily se podvádět a naučily se lhát."
Adolphe Ferrière (1879-1960) - jeden ze zakladatelů Éducation nouvelle
Jde to i jinak?

Naděje
Ano. Jde.
Naše mini škola Cesta s úsměvem je toho důkazem.
Když počasí
dovolí, děti se učí venku.
Dbáme na to, aby dětem vzdělávání dávalo, co
největší smysl.
Každou velkou přestávku mají možnost běhat a hrát
sportovní hry venku.
Máme pro děti pomůcky, které zpestřují výuku.
Děti
mají možnost vyjádřit svůj názor svobodně, kdy potřebují.
Diskutují s
učiteli o probiraných tématech i dění okolo. Učí se respektu k názoru
druhých. Jsou odvážné při vyjadřování svých názorů.
Je jim vytvářen
prostor, k samostatnému objevování a přemýšlení.
V bezpečí přijetí tak
jak jsou, zůstávají děti nadšené a vnitřně motivované.
Dostávají
pozitivně formulovanou zpětnou vazbu.
Jsme k nim i mezi sebou pravdiví,
otevření a féroví. Je to inspirace, které se mohou přichytit.
Učíme
se, inspirujeme a povzbuzujeme se v našem projektu - školy - dospělí i
dětí navzájem.
DÍKY ZA TU MOŽNOST
Jak na to?

Cesta s úsměvem
Chcete - li, podělíme se o zkušenosti, jak na to.
Můžeme vytvořit přátelské tvůrčí podnětné
prostředí ke vzdělávání pro naše děti - reformou školství od spodu.
I když my jsme nemohli, naše děti můžou.
Pomozme jim v tom.
